Thursday, July 15, 2010

Bila hujan

2 3 menjak nie..

cuaca tak menentu..

Siang panas berdentum tak hengat

Bila petang hujan selebat2 alam

siap ngn kilat bagai..

Tapi alhamdulillah..

Semoga hujan turun sebagai rahmat..

image

Tapi bila hujan dah lebat sangat

Nak memandu kena laa berhati-hati kan kesahnya..

Kalau bawak pelan 140 40 kmsj

Pas isyak laa kut sampai umah

Tapi alhamdulillah

Nasib baik umah ngan tempat keje aku dekat..

5 minit drive dah sampai..

Tapi manjang jugak lewat datang ofis..

 

So hari ni aku nak kongsikan

Tips dan trick memandu dalam hujan

Berdasarkan pengalaman dan nasihat dari kawan2 lain

Aku pon bukannya driver yang pro..

Kalau korang duk sebelah masa aku drive

Kaki korang mesti nak tolong tekan brek..kannnn

Tengok kete calar balar je pon mesti dah boleh agak

Tuan kete mesti pakai belasah aje..

Stendet laa bawak kete kat KL

 

Bila memandu dalam keadaan hujan lebat

Jangan laa kedekut sangat nak bukak lampu tu

Kang orang sondol kang..

Sape yang susah..

Kadang-kadang tak faham jugak

Sikap sesetengah pemandu

Bila hujan

Kedekut yang amat nak bukak lampu kete

Die bajet die aje yang nampak kete orang..

Orang tak nampak kete die takpe..

Hinsss…

image

Gambar sekadar hiasan..bukan kete aku

 

Lagi satu..

Bila hujan penglihatan kita akan terhad

Macam ni ade..??

image

Salah satu cara nak improve penglihatan masa hujan ialah dengan

Pakai cermin mata kaler coklat..

So far aku praktikkan..

Ok laa..nampak jelas

Cermin mata hitam tak penah try laa plak

Sebab aku takder cermin mata hitam..

 

Lagi satu..

Bila basuh keta

Aku akan letak rain repel kat windscreen

So air hujan tak bersepah..

Rasanya kebanyakan car wash memang letak benda ni..

Kat Giant ade jual..

 

Yang penting

Bila hujan tu

Berhati2 laa memandu

Ingatlah orang tersayang..

 

Psssttttt..petang ni pon macam nak ujan aje nie..

Gambar: Googleimage

2 comments:

OrenLimau said...

saya suka hari hujan.heee~

Nashays said...

sukaa..lagi2 kalau wiken...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...