Sunday, May 29, 2011

Serai dan lengkuas

Baru ni teringin nak makan ikan singgang

Kan ke best tu..

Masak simple2 jer buat makan hujung minggu

Dengan nasik panas2

 

Pegi hypermarket kat Aziz Mall

Sanggup ni bangun awal nak kejar shopping bus pukul 9.00

Selalunya, bas dah balik dari shopping pon

Belum tentu aku celikkan mata..

 

Biasalah transport kat sini untuk expat macam aku

Ape lagi kalau bukan bus

Tak bus, teksi

Nasib baik takde adegan tolak2

Kalau tak terpkasa laa aku ulangkaji balik kemahiran

Berebut naik bas, atau suh orang chop tempat duduk

Macam zaman2 uni dulu..

 

Kereta?

Ye kereta kat sini memang murah

Dari atas bas yang tinggi

Seronok tengok kereta2 yang aku tak penah tgk kat hiway Malaysia

Hummer?Bersepah beb..

Tapi Hummer tu serius best..

Aku kalau bawak Hummer komfom orang tengok macam

Hummer tu bergerak sendiri..

Ferrari berdesup2 lalu

Teksi..?

Takat camry buat teksi takde hal..

Fefeling MB aku duk dalam Camry

Kaya sungguh orang2 kat sini

Tapi paling best kalau tengok kete Malaysia lalu

Bangga siot…kecoh sekejap

Walaupon tak banyak yang pakai kete Malaysia kat sini

 

Ada satu area kat Madinah road

Area tu memang showroom untuk keta2 mewah

Memang best cuci mata kat situ

Takat cuci mata je laa yang mampu pon..

 

Tapi I’m sorry kata Amir

Pompuan kat sini takle bawak keta

Klau boleh, xde makna aku nak masak kat umah

Komfom makan kedai..

 

Pompuan kat Saudi pon skang dah mula nak request

Supaya kerajaan benarkan pompuan Saudi bawak keta

Bagi aku, ahhh baik tak payah

Buat semak jalan ajer

 

Bukan aku tak agree or rasa pompuan x capable bawak kereta

Tapi melihatkan cara orang sini bawak keta macam takde esok

Emergency lane boleh dua keta lalu..

Die punya tahap eksiden, setakat patah riuk tu biasa

Tahap dier eksiden mesti sampai lumpuh

Cacat, duk spital x balik2 sebab brain death

Datang spital ngan bijik mata tersembul pon ade..

Tu laa cara2 orang tak reti sabar

 

Hurmmmm pakai je laa supir Indon..

Supir2 pon gaji adelah dalam 3000 SR

Amacam, ade rasa nak anta resume skang..?

 

Eh ape kaitan ngan serai dan lengkuas?

Ye..ada sebab untuk masak singgang

Perlukan ikan kembung yang segar

Aku punya versi ikan singgang

Kena ade serai dan lengkuas..

 

Nah serai…

Beli lima batang, harga adalah SR7

Kat pasar malam, aku beli secekak RM1

Pakai tak abis…

Sampai kotailaa serai tu duk dalam peti..

DSC00105

 

Lengkuas plak..

Adelah dalam 3 inci

Harga SR5..

DSC00104

 

Tak tau laa..

Tekak aku pelik sket kot..

Sebab kalau rasa masak2..

Aku tak heran sangat ngan rasa masin, manis

Tapi aku akan lebih appreciate rasa masam dari asam keping

Wangi, manis dari serai…

Alaaa2 natural flavor gitu..

Kalau aku buat air aku pon

Mesti alaa2 manis2 buah..macam aku

Nak jugak tu

 

Bawah ni bukan bahan untuk singgang

Tapi alang2 die buat sale..

Kite sauk laa skali kan..

Aku ske betul ngan Gap nie..

Nipis dan lembut ajer…

DSC00108

Tang ni tak rasa ralat plak erk..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...