Monday, May 9, 2011

Mulut aku tak manis tapi tak bermakna ia busuk

Bab menenangkan orang yang sedih

Memang aku failed

 

Contoh

Bila kawan dalam kesusahan..

Aku memang tak reti nak berkata2

Tapi aku akan cuba tolong semampu yang boleh

 

Bila doktor kata pada pesakit, awak ade kanser

Atau ada beberapa bulan lagi nak idup

Eh cam dalam drama plak padahal mana ada doktor cakap camtu

Patient sedih..

Aku tak tau nak cakap lelebih

Nak cakap itu ini..

Aku hanya akan kata..sabar

Which is very cliche kan..

Bila ditimpa kesusahan apa lagi yang boleh buat

Selain bersabar dan bertawakal..

Ingat tuhan banyak2…

 

Bila kawan hilang barang ke..

Atau kehilangan orang tersayang

Aku cuma pandai buat muka sedih tanda empati

Empati/ empathy: the action of being aware of,

understanding, being sensitive to: Merriam-Webster

 

Especially bila kehilangan orang yang tersayang

Sedara pesakit menangis aku pon mula laa cengeng sama

Tapi imej berwajah comel dan kool perlu dijaga..

 

Selalunya akan ada orang lain yang akan buat bab pujuk2 ni

Yang pasti bukan aku sebab..

Bila aku dah mula memujuk

Ngan aku2 sekali banjir kat sana kangggg

Rasa nak tampa jer kan…

 

Penah dulu

Anak kawan aku tetiba nak kena buat op

Sebab ade pendarahan dalaman yang tak tau puncanya

So doktor nak buat open laparotomy jer nak carik penyebab

Laparotomy: Surgical incison of the abdominal wall

: Merriam-Webster

Bayangkan hati mak camne kan mesti jam2 tu jugak nak balik

Dapat kat aku yang pegi tengok konon kesian..

Menangis dalam ketawa akak tu tengok aku

Pathetic…

Kalau orang tak faham, mesti kata

Aku tak reti bahasa, tak hormat keadaan

 

Tapi ye laa

Benda2 camni kena ada bakat

Bakat apa? Nak masuk AF..?

Bukanlaaa..

Bakat memujuk, mengayat tu satu seni jugak..

Nak pacify orang kena ada approachnyer

Komunikasi okeh..komunikasi..

Kalau tak reti, diam aje lagi baik

Kadangkala, komunikasi non verbal tu lagi berkesan..

:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...