Saturday, April 17, 2010

Air tebu, kencing tikus dan leptospirosis

Ketika ini..

Aku pasti mesti korang penah bace atau kawan2 korang bercerita tentang..

Kaitan tentang air tebu yang dijual..

Selalu nya penjual air tebu akan beli tebu dalam kuantiti yang banyak..

Sandarkan kat mana2..

Berhari2..

Then bila tikus yang bawak virus leptospira..

Kencing pada batang2 tebu tersebut..

Tebu tersebut mesin, jadik air tebu..

Tengahari bila panas, kita singgah and beli air tebu satu cawan singgit..

Tanpa mengetahui bahawa air tebu tersebut telah tercemar dengan virus leptospira dari kencing tikus tersebut…

Itu yang jadik macam student UPSI..

Kesian..

Akibat leptospirosis..

Terpaksa kehilangan tangan kiri dan kedua belah kakinya…

 

Hari ni..

Masih di Kangar..

Negeri yang terkenal dengan penanaman tebu n penghasilan gula..

While borak2 ngan one of the pakcik..

Borak ngn pakcik jer..bila laa nak jumpe abang…lalala

 

Die citer…

Ular tedung, ular selar, anak ular dan yang sewaktu dengannya..

Suka rehat, berlingkar, bertelur dicelah rimbunan pokok2 tebu..

Hmmm pokok tebu kan memang semak…

Menyebabkan…bila nak harvest tebu2 tersebut..

Semua yang sewaktu dengannya akan disauk sekali dalam harvester tu..

Hantar kilang..

Korang ingat tebu2 tu semua basuh ker..??Lalala..

Tak basuh..

Mesin2…

Dapat air tebu..

Masak2..

Then jadik gula…lalala…

Timbang2…packing2…

Hantar kedai untuk pengguna…..

So gula yang kita guna…

Hmmmm ada campo sekali ngn ular2 kaaa…..

Ehem..ehem…

Gula-gula….

14 comments:

BUJANG SUSAH said...

ni ada abg ni xnak ke? hehehehe....

Nashays said...

nakalllll:))

saRafaDzil + . + said...

ksimpulannye. jgn minum air tebu. ;)

RaMa2UnGU said...

ewww..nasib la tak brapa nk gemar mnum air tepu..n mmg kurang pengambilan gula..hohoho..

White Bird said...

ayaaaa ini macam tadak boleh minum air tebu la, tadak boleh mkn itu gula la... musti mkn gula melaka saja la.. manyak susah

Nashays said...

geli kan bila di fikir2 kan..ular tengah mengeram kena sauk sekali pastu mesin nak wat gula..:((

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

serius ke ni? lorh..ngape sye tak pernah terpikir ek?..eiii...macam geli plak...xde ke badan2 yang bertanggungjawab yang nak siasat mende macam ni?

afendi ariff said...

gula-gula kat kangar dia org pgl coklat kan?
heh....

Nashays said...

cik aida: ntah ler..dah mesin tu men jalan jer..takkan nak kena kuis2 dulu kut sebelum harvest tebu..nak tebu yg xde ular kn tanam kat fb je la gamaknyer..

arif:klu panggil coklat selamat laa kot sbb coklat buat dari koko..hahaha

chugie said...

ayark! baru terpikir gak ni.. eiiii geli geleman lah pulak bila dh tau ni..

ala..camne ni? nak kene buat gula sendiri lah gamaknye ye.. heheh:D

shera said...

hyeee..
nice blog..
follow my blog yaaaa..
thnxxx

mama_umar said...

erk..gula2 pon termasuk la ni ehh

sugar2 kapas strawberry said...

but sy nk jd cikgu..hihi

Miss Rouge said...

nooooo! tapi air tebu sedaaappp

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...