Monday, March 1, 2010

Sayur punya cerita

Sape ske makan sayur angkat tangan...?

Aku?
Letak tangan kat bawah diam2..
Nasib baik jadik misi n tahu tentang kepentingan makan sayur..
Kalu tak, aku adalah antara golongan tegar yang takkan letak benda warna hijau kat dalam pinggan aku..

Maka,
As a matter of fact that makan sayuran hijau adalah sangat penting untuk kesihatan dan kecantikan..
Aku akan letak sayuran, ulam atas pinggan aku setiap kali makan..
Walaupun rasa sayuran hijau sangat sukar untuk digambarkan..
Makan ulam pulak, bila kunyah2 rasa macam ulam tersebut bergerak2 dalam mulut....

Tapi sebab dah tahu sayur nie penting..
terpaksalaaaa....
Masuk mulut, kunyah2 dan telan...
Hilang rasa bersalah..

Recently,
aku terbaca pasal satu sayur nie...
Broccoli...
Said to be..
Sangat2 baik untuk kesihatan..
Antara benefit nya ialah (source: http://healthfood-guide.com)
  • Rich in Vit C - tak payah amik tablet masam tuh
  • Membantu dalam penyerapan zat besi - so sape yang ada anemia, masalah kurang darah eloklaa makan brokoli nie
  • Prevent development of cataract -penyakit yang kat anak mata jadi tebal, selalu berlaku bila dah tua.
  • elak dari dapat common flu - ye lah kalu dah rich in Vit C ...khennn
  • sustain normal tissue growth - nanti kulit jadi cantik, jerawat x sudi kuar
  • supplement when taking oral contraceptive pills, pregnancy - baru tau
  • Rich in potasium, kalsium - boleh elak osteoporosis, berita baik untuk orang yang x ske minum susu
  • Prevent hormone related cancer: breast, prostate - penting nie
  • antioksidan, destroy free radical
  • prevent alzheimer, diabetes, stomach, colon, lung cancer, heart disease, aging process...
Lepas ni kita tambah plak makan sayur nie plak...
Seme sayur baik untuk kesihatan..

Nota kecik: bukan laa seme sayur aku x suka makan, ade gak sayur yang aku suka makan macam.....(pikir jap sayur ape ek....)
Labu...
Sawi yang batang putih tu..
ape laie ah...
uishhh susah nyer nak pikir...

Thanks to health food guide..

2 comments:

afendi ariff said...

rugi ko sis...
nikmat Allah kasi tu...
makan je....
heh!

Nashays said...

2 laa pasal...benefit pny pasal..suka x suka telan ajer lah:P

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...