Tuesday, November 30, 2010

Updet Umrah 2

11102010

Cerita lama sebenarnya

Cuma baru hari ni berkesempatan nak letak..

Kali ni pergi dengan tak dirancang..

Habis aje keje..

Tetiba hati rasa cam rindu pada

Masjidil Haram..

 

Syukur Ya Allah..

Kau beri aku kesempatan untuk sujud di rumahMu..

Kau ampunkanlah segala dosa2ku, dosa2 kami semua..

Mode insaf sekejap…

 

So, memandangkan rancangan asal cuma nak solat aje

Takde niat pon nak perform umrah..

Jadi, takde laa niat umrah siap2 dari rumah..

Rasa nyesal pon ada..

Sampai kat Masjidil Haram, Solat Isya’ berjemaah baru siap

So solat sendiri aje laa jawabnya

Sambil beriktikaf, rehat2..

Masa tu pekerja masjid dah mula

Gulung2 karpet..

Lagi tak paham, die nak suh pindah lah tu..

 

Perform tawaf sunat

Masa tu pon, jemaah haji dah mula ramai

Agak perlahan tapi smooth laa jugak masa tawaf tu..

DSC00711

Multazam..

Antara tempat yang dikatakan mustajab untuk berdoa..

DSC00712

Masa ni plak..

Pekerja2 sedang membersihkan masjidil haram..

Laju je derang ni wat keje..

Berdesup desap dah siap..

Kering aje lantai..

Terpikir, banyak pahala dapat bersihkan rumah Allah nie..

DSC00710

Makkah Tower waktu malam..

Masa ni tinggal sket aje lagi nak siap..

 

Malam tu tido kat Masjidil Haram..

Tido2 ayam tak boleh tido sangat sebab

sebelum tu dah kena teh tarik kaw2 kat restoran saji Felda..

Dah mata terbuntang tak mau tido,

Duduklaa termenung kat tangga

Betul2 mengadap kaabah..

Tenangnya jiwa masa tu..

Walaupun pukul 2 pagi, tetap ada dan ramai lagi

Orang yang tawaf

Cuba laa jugak menyelit2 nak cium Hajarul Aswad..ikut flow…

Alhamdulillah sampai akhirnya..

Tapi elok pas subuh, tergolek tido..

 

Alang2 dah sampai mekah kan..

Rasa rugi plak tak pegi Umrah..

So kena keluar dari Tanah Haram untuk miqat di Tanaem

Ambik bas kat luar masjid

SR2 untuk ke Tanaem untuk bermiqat..

DSC00723

Masjid Tanaem..

Perhatikan ada objek comel disitu..

Dari Tanaem ke Haram tak jauh

Cuma dalam 15 min saja..

Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan..

DSC00731

Bukit Safa, permulaan untuk Saie..

DSC00733

Makkah Tower siang hari..

DSC00735

Eh nie aper plak nie..??

Dah siap2 tawaf kat dalam

Sambung tawaf kat sini plak..

Kua dari pintu masjid, straight masuk Abraj..

Soping…

Kelassss soping ngan telekung..

Tengok2 aje..tak beli ape pon..

Nasib baik bukan dalam ihram..

Dosaaaa…..

8 comments:

Wahidah said...

nanti kite pi buat umrah sesama nak kak

harzharun said...

insyaALlah...satu hari nak ke sana jugak...

emMa saRdOn said...

alhamdulillah..
beruntung nyer dpt g sane.. :))

HAZWAN17 said...

teringin nak pegi sana...
bawak mak ayah..huhu
tunggu dah hbs blaja dulu

afendi ariff said...

bila aku nak gi sana ye?
heh....

sumpit said...

alhamdulillah. teringin nak pergi jugak ni... i folo u..

| Jemputan untuk menyertai GA | Domain untuk dimenangi |

Ikhlas
- Qalish [Dot] Com -

Kedai Buku said...

salam, enti ni kat mekah yer? wahh.. best dpt wat umrah.. :)

Nashays said...

insyaallah...sama2 doa semoga kita berpeluang ke sana..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...